Veelgestelde vragen

Over Amazon FBA zendingen

Of u nu voor de eerste keer een zending naar Amazon wilt versturen of wanneer u dit vaker hebt gedaan: wij geven u graag antwoord op uw vragen over Amazon zendingen en Amazon FBA warehouses. Hieronder vindt u veelgestelde vragen over hoe verzenden naar Amazon werkt en hoe wij als Amazon FBA Freight Forwarder u tijd en kosten besparen bij het aanleveren bij een Amazon FBA warehouse.

Alle veelgestelde vragen over Amazon FBA warehouses

Ja, vanaf het moment dat wij de zorg dragen voor uw zending is uw zending bij ons verzekerd. Wij staan garant voor de veiligheid van uw zending tijdens het gehele logistieke proces tot het aanleveren bij uw Amazon warehouse. Uw goederen zijn verzekerd volgens de CMR condities. De max. verzekerde waarde bedraagt 8,33 SDR per kg. Omgerekend is dat ca. € 10,00 / kg.

U bepaalt wanneer wij het logistieke proces van u overnemen. Vanaf het ophalen van de goederen overal ter wereld, het lossen vanuit een vliegtuig of boot, sorteren, palletiseren, labelen tot de levering aan het Amazon warehouse. Afhankelijk van uw wensen kunnen wij in elk van deze onderdelen instappen en zorg dragen voor uw zending.

Overal ter wereld kunnen wij op elk gewenst vliegveld of haven uw zending afhalen en de rest van het logistieke proces verzorgen. Wij hebben contact met alle partijen over de status uw zending. Zo voorkomt u onnodige vertraging en kosten.

Als gespecialiseerd Amazon FBA Freight Forwarder leveren wij aan ieder Amazon FBA warehouse in Europa. Van elk warehouse kennen wij de eisen, waardoor we garanderen dat we uw zending probleemloos aanleveren.

PO staat voor ‘purchase order’, oftewel inkoopordernummer. Met dit nummer kunt u uw zending volgen en ernaar verwijzen. Een PO nummer wordt ook wel FBA reference genoemd.

Een BOL nummer (bill of loading) zijn kopieën van vrachtbrieven of luchtvrachtbrieven voor de artikelen die u verzendt. Hier staat onder andere op wat er is verzonden, het gewicht en het aantal dozen. U dient een kopie van de originele (lucht)vrachtbrieven te hebben waar de plaats van levering op staat als bewijs van hun eindbestemming. Een BOL nummer is een FBA- of ASN nummer.

Een ASN nummer staat voor ‘advance shipment notice’. In deze documenten staan belangrijke informatie over uw zending, zoals de bezorgtijd en -datum, order informatie, locatiegegevens, productdetails, palletcodes, informatie van de vervoerder, etc.

FBA staat voor ‘fulfilment by Amazon’. FBA betekent dat zodra uw zending bij Amazon is, Amazon zorg draagt voor het verzenden van uw producten bij de klant. Via een FBA nummer wordt informatie over uw zending opgeslagen, zoals het gewicht, het aantal dozen dat u heeft verzonden, etc.

Als wij een boeking maken, hebben we een PO nummer nodig. Dit PO nummer wordt ook wel FBA reference genoemd en deze kan aangevuld worden met een BOL nummer, ASN nummer of een FBA nummer.

Om uw zending op de juiste manier aan te melden, hebben we de volgende gegevens nodig:

  1. Bestemming: bij welk Amazon FBA warehouse wilt u uw zending aanleveren?
  2. Aantal pallets: uit hoeveel pallets bestaat uw zending. Dit wordt in het CARP systeem aangeduid met ‘pallet count’.
  3. Aantal dozen/colli: hoeveel dozen staan er op een pallet. In het CARP systeem staat dit uitgeduid met ‘carton count’.
  4. Aantal items: hoeveel items zitten er in een doos? In het CARP systeem staat dit met ‘unit count’ aangeduid.
  5. PO nummer (ook wel FBA reference genoemd) met daarbij een FBA- of ASN nummer.
  6. Waar kunnen wij de goederen laden?
  7. Staan de goederen op Amazon voorwaarden?
  8. Wanneer staan de goederen gereed voor het afhalen?

Wanneer uw het gehele logistieke proces door ons laat uitvoeren, kunt u online uw zending volgen. Zodra uw zending in een volgende fase komt, ziet u dit online. Ook staat er een datum met tijd wanneer wij verwachten uw zending bij het Amazon warehouse aan te leveren. Zodra uw zending is afgeleverd, ontvangt u een bericht. Hierdoor weet u precies wanneer uw zending op de juiste plek is.

Uithalen boot

We maken een afspraak met de rederij om uw container van boord te halen.

Uithalen Schiphol

We maken een afspraak met de luchtvaartmaatschappij om uw goederen op Schiphol af te halen.

Lossen:

Uw FBA zending worden vanuit de container of airport gelost aan onze loods.

Sorteren

Wanneer er meerdere zendingen in één container zitten, sorteren we deze op artikel en bestemming en/of Amazon ordernummers.

Palletisering

Uw zending wordt volgens Amazons voorwaarden o.a. geseald, gelabeld en gestapeld gezet. Zo voorkomen we dat uw zending wordt geweigerd bij het Amazon FBA warehouse.

Labelen

Elke pallet of groep van pallets zal door ons worden gelabeld zodat Amazon FBA deze pallets direct kan ontvangen.

Afspraak maken

We maken een afspraak met het Amazon warehouse om uw goederen aan te leveren.

Aanleveren bij Amazon

Op de afgesproken tijd worden uw goederen afgeleverd bij het Amazon FBA warehouse.

Melding aan de klant

Wanneer uw zending is afgeleverd, krijgt u een melding.

Aanvraag klant
Ontvangst Invoice, packinglist en Bill of Lading of Air Waybill

Contact rederij of luchtvaartmaatschappij
Van Thiel neemt direct contact op met de vervoerder en weet wanneer de container of luchtvracht binnenkomt

Betalingen
Wij boeken de benodigde betalingen over, zoals Terminal Handling Charges (THC)

Ontvangst pincode
Na de betaling ontvangen wij de pincode waarmee we de container kunnen uithalen. Een gedetailleerd overzicht van het logistieke proces vindt u bij de algemene FAQ.

Douane inklaren goederen
Wij vinden de juiste douane-expediteur die ervaring heeft met het invoeren van e-commerce zendingen.

Verzending naar Amazon FBA warehouse
Zodra de invoerrechten betaald zijn, verzenden we de goederen naar het Amazon FBA warehouse.

Wanneer Amazon een zending afkeurt die verpakt is in ons warehouse zullen wij deze opnieuw bij Amazon aanbieden. De kosten hiervoor zullen wij volledig dragen. Als u of uw verlader de pallets heeft verpakt zullen de kosten die voorvloeien uit een afgekeurde zending voor u zijn.

In uitzonderlijke gevallen kan het zijn dat Amazon een zending weigert waarvan de oorzaak buiten onze verantwoording ligt. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen bij grote drukte in het warehouse. De bijkomende kosten uit een dergelijke weigering zullen we aan u door berekenen.

Mocht een zending geweigerd worden houden we u daar vanzelfsprekend van op de hoogte. Heeft u meer vragen neem dan gerust contact met ons op.